14.8.2020
Všichni špunti v zápřahu, na všech je vidět zápal, nuda tu nemá místo a všestrannost naopak stoprocentně ano.
Kde jste se ocitli? Na tělocviku prvního stupně základních škol.
I v Česku tam lze vyučovat různé druhy sportů zábavně a pod
dohledem odborně zdatných trenérů. Teď rychle do Jenče
u Prahy na ukázkovou hodinu projektu Trenéři ve škole,
abyste si nemysleli, že si vymýšlíme. 
![]()

Sport Magazín zveřejnil v pátek 14. srpna 2020
báječnou velkou reportáž o Trenérech ve škole. Děkujeme! Téměř
kompletní přepis článku vám nyní přinášíme. Čtěte Sport, fanděte Trenérům ve
škole.
Nekousat, převalit!
Uprostřed haly je natažená volejbalová síť. Za ní najdeme na jedné
polovině branky na fl orbal, lavičky, žíněnky, basketbalové koše.
Na druhé straně se vyjímá malé judistické tatami. Začíná správný
mumraj, ale organizovaný.
Děti se štosují do tří skupinek a každá z nich se pouští do studia
základní abecedy pestré škály sportů. Ale pozor, ani neví, že se
učí. Na všechno si přicházejí samy. Trenér jim je k ruce pouze jako
rádce. Nevěříte?
Tak prosím nakoukněme na rozcvičku v basketbalové sekci. Žáci
hromadně driblují na malém prostoru a musí po očku sledovat ruku
trenéra. Kolik prstů totiž v nestřeženém okamžiku vztyčí, tolik
míčů musejí kluci a holky naskládat na sebe. Kdo zůstane s balonem
na ocet, nevadí, příště má šanci se rychleji orientovat a být třeba
naopak první. „Dobře, super,“ chválí trenér svěřence za
přístup.
A jede se dál. Držet v rukách před sebou, pustit ho, pod ním
tlesknout a znovu ho chytit. Nebo dribluji a při tom narovnávám
kloboučky, které jsou otočené vzhůru nohama. Anebo ve dvojicích
hodit míče nahoru, a než ho každý chytne, vzájemně si
tlesknout.
„Dali jsme to!“ křičí nadšeně drobečkové. Je čas na výměnu sportů.
Tři tábory se protočí. Basketbalisté jdou na florbal, florbalisté
na gymnastiku a gymnasté na basketbal. Jede se bez prostojů.
Zato my si udělejme první pauzu. Abychom si popovídali s autorem
prvotní myšlenky Janem Macháčkem, chlapem
jako Sněžka. Je legendou českého ragby. Hrál na Novém Zélandu, v
Anglii, ve Francii, Walesu a jako jediný Čech se představil ve
výběru světa Barbarians F. C. To je stejné, jako kdyby fotbalista
válel za Barcelonu.
* Jak se rodil nápad na reformu tělocviku na prvním stupni
škol?
„V Praze 6 na Markétě jsme založili klub ragby. Od počátku jsme
chtěli multisport. Na Fakultě tělesné výchovy a sportu a všude v
zahraničí, kde jsem byl, rezonovalo, že do patnácti let by se měl s
dětmi dělat co nejširší záběr sportů a pohybu. My jsme to takhle v
klubu připravovali, ale neměli jsme na trenéry, kteří by to uměli.
Takže logicky z toho vyplynula myšlenka spojit víc sportů. Zeptal
jsem se na radnici Prahy 6, kde mi řekli, že by to teoreticky asi
šlo. Ale hlavní impulz tomu dal Míša Prokeš (bývalý technický
ředitel FAČR), který se do toho pustil jako tank. Dostali jsme se k
tomu cestou do a z Paříže, kam jsme se jeli podívat s Českým
olympijským výborem do francouzského národního sportovního centra.
Kecali jsme celou noc v autobuse a Míša dal impuls, že to půjdeme
vyzkoušet.“
* A vy jste do toho šel okamžitě taky.
„Ačkoli my v našem ragbyovém oddíle tvrdíme, že děláme všesport,
přece jen každého trenéra to žene ke svému odvětví. Proto
jsme potřebovali přijít s něčím, kde dětem dáme opravdu širokou
škálu vjemů a uděláme jim multisport. Logicky se nabídlo, že budeme
sporty na školách po měsíci točit, což tady ještě nebylo. Pak Míša
dovedl Tondu Baráka a hned dali dohromady partu sportů. Snaha
zapojit trenéry do školního sportu už tu byla, jenže scházelo, aby
to bylo nenáborové a opravdu pro děti.“
* Inspirovaly vás i osobní zkušenosti ze
zahraničí?
„Ano. Britové, Anglosasové, Novozélanďani jsou pořád na hřišti.
Točí tam vždycky několik sportů - ragby, fotbal, kriket, basket,
netball. Tělesnou výchovu mají hodně postavenou kolem sportovních
her. Samozřejmě plus atletiku, gymnastiku. To je velká změna oproti
nám. Navíc Toník s Michalem zcestovali hodně Evropy a zjistili, že
to takhle jde i v neanglofonním prostředí. Třeba ve Skandinávii
nebo v Německu.“
* A tak jste si řekli: Proč by to nešlo i u
nás?
„Představili jsme to na radnici Prahy 6, kde nám dali šanci
prokázat v praxi, jestli to funguje. Řekli jsme: Ukázaná platí. A
duben, květen, červen jsme to odpilotovali na čtyřech školách.
Potvrdilo se, v co jsme doufali: děckám se to líbilo, rodiče byli
nadšení, učitelky elementaristky taky. Potom naprostá většina
ředitelů na poradě řekla: Jdeme do toho. Začali jsme ve dvanácti
školách, teď už jsme téměř ve čtyřiceti a jsme i mimo Prahu, v
Příbrami.“
* Jdete proti nářkům, že děti jenom sedí u tabletů a
počítačů.
„Děti milují hru a pohyb. Mají přirozenou potřebu pohybu a party.
Potřebují mít pocit, že jim něco jde. Když se to snažíme dělat
neporovnávající se formou, ale naopak se snažíme zapojit všechny,
logicky je to musí bavit. Soustřeďujeme se hodně na emoční stránku.
Abychom vtáhli do sportu i to poslední děcko, které není třeba tak
šikovné a na tělocvik se těšilo. Láska ke sportu se vytváří ve
školce a na prvním stupni. Jakmile se to nezachytí, je
problém.“
* Který se týká celé společnosti.
„Snažíme se udělat z malého českého sportovního rybníku velké
jezero, kde bude mnohem víc ryb, které si pak samy vyberou určitý
sport. Dětem zmizel za posledních dvacet let ze života spontánní,
volnočasový pohyb. My jsme jako malí běhali po sídlišti, hráli jsme
fotbálek mezi klepadly a s míčkem před garážemi zase hokej. Nebo
jsme prostě jen tak lítali. Tohle děti dneska nemají. Měl
by jim to suplovat tělocvik na prvním stupni, ale ten vedou
učitelky, které ve spoustě případů nemají aprobaci na tělocvik. Je
pro ně těžké zvládnout pětadvacet děcek na tělocviku, když si mají
ještě připravit hodinu matiky, občanky a hudebky. Ale i tělák je
náročný na přípravu. A když nejste trenér, jen tak to
nezvládáte. Ve Francii mě překvapilo, že města platí volnočasové
trenéry na odpoledne. Působí při školách a dělají s dětmi. Ne jako
u nás, kde jsme sportovní výchovu mládeže nechali totálně na
sportovních klubech.“
* Což vede k rané specializaci?
„Oddíly se bojí děti nespecializovat. Bojí se je pustit jinam, aby
si vyzkoušely další sporty. Jedou s dětmi jen ten svůj
sport. A to není dobře. Spousta sportů tím vytvoří předčasný
výkonnostní vrchol, třeba ještě před pubertou, což má neblahé
důsledky. Děcka to vyčerpá psychicky, motoriku si připraví pouze na
svoji specializaci, kognitivní schopnosti zaměří úzce a pak je
těžké na tom stavět dál. U nás v klubu se snažíme dělat multisport,
ale i když to máme v základech metodiky, pořád to má strašně daleko
k všesportu. Nemám šanci nahradit trenéry specialisty z basketbalu,
gymnastiky, atletiky, fotbalu. Děti si to musí prožít s nimi,
trenéři jiných sportů jim dají víc. Proto je dobré rotovat a
komunikovat.“
Rotujme také. Protože na tatami za chvíli startuje judistická
minilekce. V podání trenérského specialisty. Drobotina i učitelé,
kteří sem dorazili pro inspiraci, už jsou natěšení. „Znáte
zvířátka?“ optá se na úvod judistický expert a odpálí tím
jednoduchou honičku pro rozehřátí svalů a organismu. Pavouk leze po
čtyřech, had se plazí a tak dále. Stačí minutka, dvě a všichni jsou
zahřátí až až. „Pojďte za mnou, sedneme si na paty, máme rovná
záda,“ velí. Osazenstvo zasvěcuje do základních pokynů. „Hajime -
začněte, bojujte, mate - přestaňte bojovat.“ Kdybyste nevěděli,
judo je o dodržování pravidel, vzájemném respektu a sebeovládání.
Organizace UNESCO ho doporučuje jako nejvhodnější sport pro děti.
Harmonicky se u něj totiž kloubí fyzická a výchovná složka.
„Naučíme se pády vzad,“ říká trenérský pořízek v kimonu. Ještě
předtím však svěřence bere na směrovky. Rukama šermuje střídavě
doleva, doprava, dopředu a dozadu. Na jeho pozorovatelích je, aby
udělali rychlé dva kroky směrem, kam ukazuje. Zkrátka jedou podle
semaforu. Ale to hlavní nastává nyní. Kdysi uměl padat každý tak,
aby si při tom nezlomil ruku, nevyvrátil koleno nebo kotník. Ovšem
moderní doba s tím zatočila. Na některých školách se dokonce
pedagogové bojí zařadit do tělocviku běh vzad, aby nemuseli čelit
karambolům a následným žalobám rozzlobených rodičů, že si dovolili
zrakvit jejich miláčka. Ano, i tak daleko už to došlo. Ovšem tady
se nezaměňuje příčina s následky. A tak judistický specialista
demonstruje, jak spadnout, aniž by se člověk musel obávat o kosti a
vazy. Nebudeme mu fušovat do odborného výkladu, abychom něco
nepopletli. Jen tlumočme základní princip: před dopadem
na zem nezapomeňte ztlumit náraz odplácnutím nataženýma rukama. Ke
kýženému cíli vede pochopitelně přesná metodická řada postupných
krůčků. Patří mezi ně třeba i kolíbka vzad a zhoupnutí zpátky na
nohy. Střih. Jde se na nácvik držení na zemi. Opět se nepitvejme v
podrobnostech, neboť startuje jednoduchá hra.
* Komu se podaří vyklouznout z držení
parťáka?
„Nesmíme kousat, štípat, tahat za vlasy, můžeme
ho jen převalit,“ připomíná trenér, kdyby někdo zapomněl,
že se ocitl ve férovém judu. „Judista nemá bolest, judista žije
bolestí!“ dodává. Antonín Barák, další z
průkopníků multisportu, jehož syn to dotáhl do fotbalové
reprezentace, si pod Klapkovým vedením protáhl tělo také. V rámci
vydýchání si s ním dáme menší debatu.
* Jakých zásad se v hodinách držíte?
„Jedním ze stěžejních principů je, že se nesmí náborovat děti, což
některým sportům činí problém. Když vejdou do školního prostředí a
vidí dvě, tři motoricky šikovnější děti, nejradši by jim rozdali
lístečky a pozvali je na trénink. Tohle absolutně odmítáme. Nábory
si mohou kluby udělat samy, nesmí k tomu zneužít pevných hodin
tělesné výchovy na školách. Pokud na tohle přistoupí a mají
kapacitu na to, aby jim trenéři mohli chodit učit v dopoledních
hodinách, začneme je interně proškolovat.“
* To znamená?
„Licence má dvacet hodin. Deset hodin praxe a deset teorie. V
teoretické části je výuka pedagogiky a vývojové psychologie pro
děti od šesti do deseti let. Aby trenéři principiálně věděli, jak
mají s dětmi komunikovat a jak je mají motivovat. Když trenér
projde touhle licencí, která je intenzivní a trvá jeden a půl dne,
dostane certifikát a je oprávněn vstoupit do školního prostředí.
Školy nekupují zajíce v pytli. Nejdřív přijedeme na celé dopoledne,
aby školy viděly na čtyřech hodinách osm sportů vedených našimi
trenéry z Prahy 6, kteří už jsou zkušení. Potom za dva tři týdny
uděláme to samé. Pak už je to na druhé straně.“
* Když na to ředitelé kývnou, učí
tělocvik jen trenéři?
„Ne. Trenéři pomáhají pedagogům, a naopak. To je jeden z našich
dalších důležitých principů. Nemůžeme se divit, že zkušená paní
elementaristka, která nestudovala specializaci tělocvik, má s
učením sportu problém. Proto vchází do hodiny trenér, aby ji
inspiroval. Ale ona s ním aktivně učí. Nesedí jen na
lavičce a nepozoruje. Trenér ji vtahuje do dění a metodicky ji
navádí. Aby do hodiny sama postupně vkládala prvky, kterých se
předtím bála. Když odučí deset, patnáct hodin s trenéry, najednou
vidí, jaké věci si může troufnout dělat se šesti, sedmiletými
dětmi. Aniž by ohrozila jejich bezpečnost. Máme ověřené, že po
zavedení našeho projektu se v hodinách tělocviku stává méně úrazů
než předtím. Tělocviky jsou prostě vydatnější, zábavnější a
efektivnější.“
* Chtějí se i starší paní učitelky
vzdělávat?
„Přiblížím vám jednu osobní zkušenost ze školní praxe, protože já
samozřejmě chodím učit také. Narazil jsem na jednu akurátní a
přísnou paní učitelku. Čekal jsem na první hodinu s ní, ale na
chodbě absolutní ticho. Najednou vidím, jak přivádí děti, které
byly srovnané v zástupu a ani nešpitly. Říkal jsem si pro sebe: Tak
to bude těžké. Pak jsem to rozjel a ona se postupně přidávala. Ve
finále to skončilo tak, že jsme oba točili lanem, žáci pod ním
přebíhali a ona nadšeně křičela: Pojď, neboj se toho! Měl jsem z
toho ohromnou radost. A věřím, že i ona.“
* Jakou máte celkově zpětnou vazbu?
„Nejlepší zpětnou vazbou je, že se pořád rozšiřuje počet škol, kde
působíme. V Příbrami se dozvěděli, že to děláme v Praze, a sami
přišli, že se jim to hrozně líbí a chtěli by taky. Rozjeli jsme to
tam od února. Sice jsme kvůli koronavirové pandemii
odučili jen pět týdnů, ale bylo tam obrovské
nadšení. Nejen od dětí, ale hlavně právě od učitelek.
Mimochodem, zatímco v Praze střídáme osm sportů - ragby, judo,
házenou, gymnastiku, basketbal, volejbal, fl orbal a fotbal - v
Příbrami devět. Kromě juda je tam ještě MMA. Nově se chystáme do
našeho programu přibrat i tanec.“
* Jaká pravidla jsou ještě posvátná?
„Rozcvičení musí být hromadnou formou, všichni jsou v pohybu! A
vždy pracujeme s optimální individuální výzvou.“
* Co to je?
„Na školách neučíme výběrové sportovní děti, ale všechny. I s
nadváhou nebo s poruchami chování. A my chceme každé dítě emočně
vtáhnout do společné činnosti. Aby toho bylo schopné, musí být
vytížené a musí si sáhnout v hodinách na určitý úspěch. Trenéři a
učitelé jsou od toho, aby i ne tolik motoricky šikovnému dítěti, za
což třeba ani nemůže, protože rodiče ho do té doby ke sportu
nevedli, navodili prostředí, v němž může uspět. Aby si dalo ve
fotbale gól nebo v basketbalu koš. Toho docílíte, když je při hrách
víc branek, víc košů a víc míčů. Když budete hrát át v tomhle věku
fotbal jen na dvě brány - s jedním míčem, ovládnou týmy y
na každé straně dva nejsilnější kluci. i. Ti slabší chvíli statují
a pak je to přestane tavyřasouenér bavit, protože pochopí, že jsou
vyřazení a nedostanou se ke hře. S tím souvisí další princip, o
kterém mluvil trenér doktor Luděk Bukač. Jde o emoční implicitní í
imšním nevědomé učení, které dnešním dětem chybí.“
* Co přesně?
„Děti se málokdy dostanou k sobě bez dospělých. Aby si hrály úplně
přirozeně naprosto samy. Tohle skoro jako by zaniklo a my to můžeme
v hodinách tělesné výchovy, respektive v klubech zajistit aspoň
částečně. Aby na jednom stanovišti pracovaly s učitelkou, na druhém
s trenérem a na třetím si hrály samy. amy. Anebo i třeba na dvou
stanovištích samy. amy. Samy se rozdělovat do družstev, rozhodovat
o pravidlech. Najednou si musí problémy řešit samy. Nestojí tam ten
dospělák, který to dělá za ně. Chceme je i tímhle vést k
samostatnosti a k samostatným rozhodovacím procesům. Teď se
omlouvám, jdeme na tanec.“ „Kdo chce tančit, můůůžeee!“ rezonuje
sytý hlas Antonína Baráka halou. Je to vlastně první ostrá zkouška,
jak by to mělo od září vypadat v hodinách multisportovního
tělocviku. Vzápětí se před trenérem tance a jeho dvěma asistentkami
staví i páni kluci, do kterých byste neřekli, že se půjdou
dobrovolně vlnit na hudbu. „Potřebujeme jednoho dobrovolníka,“ říká
tanzmeister. Na co? Na rybáře pro známou hru rybičky, rybáři. Ale
tentokrát se hraje na hudbu. Jakmile se zastaví, nesmí se nikdo na
palubovce pohnout. Všichni se musí okamžitě změnit v sochy. Nyní už
úvodní taneční cvičení. Ovšem žádný dril, nýbrž zábava. „Představte
si, že máte před sebou sud s barvami,“ líčí asistentka. „Teď do něj
nalezeme a celí se pomažeme. Pak ze sudu vylezeme a malujeme dlouhé
čáry.“ Atraktivní dívka doplňuje slovní vyprávění odpovídajícím
pohybem. „A teď malujeme po zemi a všude!“ Děti se v mžiku kutálí
po podlaze jako o život. „Ještě jednou!“ vyprosí si hlasitým křikem
přídavek. „Teď nás čeká rytmizační část,“ přebírá štafetu druhá
asistentka. A spouští paletu různých kombinací dupnutí a tlesknutí.
Vyzkoušejte si tu nejjednodušší: 2x dupnout nohama, 2x tlesknout
rukama. A pak se tímhle rytmem rozejít dokolečka.
Žezlo nad výukou si bere zpátky taneční mistr. Nadchází čas waltzu.
Jako ve Star Dance.
„Půjdeme pravou nohou dopředu, do strany a nožky k sobě. Ať tam
neproběhne ani myš!“ zdůrazňuje. Rozjíždí se muzika i smíšený dav
dětí, trenérů a učitelů před ním.
„Tak stop. Tancování musí být hezké a já tam vidím hrby na zádech.
Narovnáme se a jedem!“ koriguje specialista na tanec.
Od waltzu míříme k paso doble. „Je to tanec ze Španělska a z
koridy. Kdo ví, co je to korida?“ vyzvídá učitel tance.
„Honěj tam býka,“ nese se k němu blesková odpověď.
„Jak to s ním dopadne?“ „Býka zabijou.“ Tak, a korida může
vypuknout i ve sportovní hale v Jenči u Prahy. Samozřejmě opět s
motivačním příběhem, aby malé tanečníky učení bavilo.
„Býk proběhl a já si můžu užít ovace. Olé!“ ukazuje hrdé gesto
taneční mistr. Kluci a holky ho žerou a chtějí se mu
vyrovnat.
Po elektrizujícím paso doble přijde k duhu relax. „Lehni si na
záda, dýchám, netočím a poslouchám pomalou hudbu,“ dodává instrukce
tiše tanzmeister. „A ještě jsme my tanečníci zvyklí se na závěr
uklonit. Takže my se takhle ukloníme vám a vy nám.“
Klaní se také Antonín Barák. Než se s ním rozloučíme, ještě
stihneme probrat tři poslední otázky.
* Cítíte, že se děti ve školách po setkání s vaší formou
výuky mění k lepšímu?
„Máme každý týden mezi sebou dvou až tříhodinové porady, kde si
předáváme zkušenosti z praxe. Všichni to vnímáme stejně. Když
trenéři začnou učit prvňáčky, jsou v určitém stavu. Po půl roce
jsou stejní prvňáčci úplně jinde. Jinak vnímají, jsou na tom jinak
pohybově. Logicky musí být větší pokrok u dětí, o které se starají
trenéři a jimi inspirovaní pedagogové, než když je má na povel
učitelka, která s nimi opakuje pořád stejné věci – rozklusání a
vybiku. Zaplaťpánbůh za tu vybiku, ale děti potřebují dostat širší
paletu pohybových podnětů.“
* Jak je to pro školy finančně náročné?
„Tři měsíce jsme odmítali odměnu. Řekli jsme, že ukázaná platí a že
uvidíme, jak na to školní prostředí zareaguje. Pak jsme vyšli z
financování Hodiny pohybu navíc, která je ověřená ministerstvem
školství a funguje v družinových časech. Je to 350 korun hrubého za
vyučovací jednotku. Trenéři jsou placení přímo spolkem Trenéři ve
škole. Na tento spolek přeposílá městská část adekvátní sumu na
trenéry. Pokud dojde k přebytku, třeba teď kvůli koronaviru, musí
spolek přebytečné peníze vrátit. Neplatí to školy, takže to
nezatíží jejich rozpočet. Zaplatí to město jako zřizovatel základní
školy.“
* Pokrýváte už celý první stupeň?
„Začínáme v prvních třídách. A když se program ověří a je s ním
plná spokojenost, což se zatím vždycky stalo, automaticky se za rok
posouváme a jedeme prvňáky i druháky. Na Praze 6 budeme od září už
ve všech prvních, druhých a třetích třídách. V Příbrami budeme v
prvních a druhých třídách. A v dalších částech Prahy budeme začínat
s prvňáky. Musíme stihnout proškolit trenéry. Dokud interním
školením neprojdou, nemůžou do procesu vstoupit. Cítíme velkou
zodpovědnost. Člověk, který by nepracoval podle našich představ a
daných principů, by mohl proces poškodit.“
O autorovi| Připravil: PAVEL HARTMAN
Foto autor| FOTO SPORT: MICHAL BERÁNEK
Děkujeme Sport Magazínu a autorům za báječnou publicitu!